Telefonrådgivning - ett personcentrerat vårdmöte - Översikt

TELEFONRÅDGIVNING - ETT PERSONCENTRERAT VÅRDMÖTE

I vetenskapliga artiklar finns det engelska begreppet "telephone triage", som kan översättas till hälso- och sjukvårdsrådgivning per telefon och begreppet "telenursing, "telephone nursing" och "telephone advice nursing", som kan översättas till omvårdnad per telefon. 

Sjuksköterskans roll inom telefonrådgivning innehåller fem aspekter att

  • bedöma den vårdsökandes hälsoproblem
  • hänvisa till rätt vårdnivå
  • ge råd och stärka
  • stötta och lära ut
  • arbeta med den vårdsökandes egna förmåga att hantera hälsoproblemet [1,2].

Att enkelt få hjälp med att bedöma om hälsoproblemet är allvarligt eller inte är en viktig möjlighet för den vårdsökande som ringer till sjukvårdens telefonrådgivning samt att bli guidad vidare in i vården om behov finns. Den vårdsökande vänder sig även till vårdens sjukvårdsrådgivning för att få praktiska och adekvata egenvårdsråd samt att få stöd i den egna förmågan att hantera hälsoproblemet istället för att söka vård. Det är också viktigt att få möjlighet till hjälp att hantera oro som kan uppstå runt ett hälsoproblem [3,4,5].

Vårdens möjligheter med sjukvårdsrådgivning per telefon är att skapa en bra relation och god kontakt med den vårdsökande, analysera hälsoproblemet och bedöma behov av vård samt tolka den vårdsökandes känslor av upplevelsen runt symtom och situation. Att den vårdsökande blir lyssnad på och bekräftad i sin oro minskar risken för missnöje och ökar följsamheten till givna råd [2,6,7,8]. Möjligheten finns också att via telefon vårda, lära och stärka den vårdsökandes egna förmåga att hantera hälsoproblemet [2,6,9]. Omvårdnadskunskap och erfarenhet bidrar till förmåga att förstå den vårdsökandes situation och är en viktig del i att vårda och hantera hälsoproblem via telefon [2,7,9].

Till toppen av sidan