Samverkan och kommunikation

Koordineringsinsatser vid sjukskrivning

Om koordineringsinsatser

Lagen om koordineringsinsatser för sjukskrivna patienter (SFS 2019:1297) innebär att regionerna är skyldiga att vid behov erbjuda koordineringsinsatser till sjukskrivna patienter för att främja deras återgång till eller inträde i arbetslivet. Koordineringsinsatser ska ges utifrån behov men är ingen rättighet för patienten.

Koordineringsinsatser innebär:

  • personligt stöd
  • intern samordning
  • samverkan med andra aktörer.

Insatsen ska erbjudas inom all hälso- och sjukvårdsverksamhet där sjukskrivning som åtgärd kan förekomma. Regionens ansvar omfattar inte insatser som andra aktörer ansvarar för enligt andra föreskrifter.

Regionen beslutar om vem som ska ge koordineringsinsatser. Koordineringsinsatser kan ges av läkare eller andra professioner inom hälso- och sjukvården. Det kan också utses en person med särskilt uppdrag att arbeta med koordineringsinsatser, ofta kallad rehabiliteringskoordinator. Det är viktigt att säkerställa kompetens för uppdraget och att den som får uppdraget också får ett kvalitetssäkringsuppdrag.

Personligt stöd

Det personliga stödet kan innebära att vara kontaktperson för frågor om sjukskrivnings- och  rehabiliteringsprocessen inom hälso- och sjukvården. Patienten kan behöva stöd och motivation till att se den egna förmågan för att genomgå sådan vård och behandling som främjar deltagande i arbetslivet.

Personligt stöd kan också innebära att beskriva vilket ansvar hälso- och sjukvården har i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen i förhållande till andra aktörer. Vid behov kan patienten behöva stöd i kontakten med andra aktörer.

Samtycke

Det är viktigt att inhämta patientens samtycke till koordineringsinsatser. Patienten behöver även lämna sitt samtycke till att vården lämnar information om denne till en annan aktör.

Följande gäller för samtycke:

  • Samtycket bör vara skriftligt för att tydligt visa vad patienten godkänner. Varje aktör ska säkerställa att ett samtycke finns.
  • Förklara tydligt för patienten vad samtycket innebär. Ge gärna patienten en kopia av samtycket.
  • Ett muntligt samtycke gäller. Dokumentera i patientjournalen hur och vilket datum samtycket gavs, samt vad patienten samtycker till (samtyckets innehåll).

Formulär för samtycke finns på Sveriges Kommuner och Regioners webbplats i länklistan nedan.

Kartläggning av rehabiliteringsbehov 

En del av koordineringsarbetet handlar om att stödja patienten att göra nödvändiga förändringar samt att ta vara på individens egna resurser. För att kartlägga behovet av stöd och medicinsk rehabilitering kan olika formulär vara till hjälp.

I länklistan nedan finns formulär och brevmallar från Sveriges Kommuner och Regioner som kan användas i kontakt med patient och arbetsgivare. Det finns även information för patienten om sjukskrivning på webbplatsen 1177.

Intern samordning

Intern samordning innebär att samordna patientens insatser i sjukskrivnings- och rehabiliteringsprocessen. Detta sker inom hälso-och sjukvården, både internt och mellan olika vårdenheter.

Samverkan med andra aktörer

Hälso- och sjukvården ska vid behov samarbeta med andra aktörer för att stödja patientens återgång till eller inträde i arbetslivet.

Den som koordinerar insatserna representerar hälso- och sjukvården och fungerar som kontaktperson för andra aktörer i patientens ärende. Om behov av insatser från andra aktörer uppmärksammas, kan patienten få hjälp och stöd i den kontakten.

Om patienten behöver rehabiliteringsåtgärder enligt 30 kap. om rehabilitering i  Socialförsäkringsbalken (SFS 2010:110) ska hälso- och sjukvården informera Försäkringskassan. Försäkringskassan ansvarar för att bedöma och samordna rehabiliteringsinsatser. Detta får endast göras om patienten ger sitt samtycke.

Rehabstöd

Rehabstöd är en webbapplikation som används för att samordna och följa upp rehabilitering av sjukskrivna patienter.

Tjänsten ger en samlad och tydlig överblick över alla pågående sjukskrivningar på en vårdenhet:

  • Läkare kan följa sina sjukskrivningar.
  • Koordinatorer får en god överblick över alla pågående sjukskrivningar.

För att logga in krävs den elektroniska identitetshandlingen SITHS eID som används för säker identifiering, samt särskild behörighet. Informationen som visas i Rehabstöd hämtas från de intyg som utfärdas i webbapplikationen Webcert när en patient sjukskrivs.

Du når tjänsten Rehabstöd via länken nedan.

Intygsstatistik

Intygsstatistik är en webbapplikation för hälso- och sjukvårdspersonal som vill följa och analysera sjukskrivningsmönster.

Intygsstatik visar upp statistik på nationell, regional och verksamhetsnivå.

Nationell statistik uppdateras månadsvis och visar sjukfall i hela landet.

Verksamhetsstatistik riktar sig till verksamhetschefer och ansvariga som arbetar med sjukskrivningsfrågor på en vårdenhet eller i en region.

För att få tillgång till statistiken krävs behörighet och inloggning med SITHS eID (elektronisk identitetshandling för säker identifiering).

Till toppen av sidan