• Du har valt: Sörmland
Bemötande i vård och omsorg, värdegrund

Bemötande i vård och omsorg, värdegrund - Översikt

Inom vård och omsorg behövs ett gemensamt förhållningssätt baserad i en tydlig värdegrund, det vill säga formulerade grundläggande värden för hur verksamheten och du som vårdpersonal värnar om patientens värdighet och välbefinnande [1] (SFS 2017:30). Svensk sjuksköterskeförening betonar i sin skrift "Värdegrund för omvårdnad", att en värdegrund utgörs av en samling centrala värden som ligger till grund för mänskliga relationer i en demokratisk gemenskap. Värdegrunden kan därmed inte innehålla värden som är exkluderande för andra människor avseende ålder, kön, sexuell läggning, sjukdomar eller funktionsnedsättningar, kulturell bakgrund eller trosuppfattning. Vårdhandboken är grundad i en humanistisk människosyn och uttrycks genom personcentrerad vård.

Humanistisk människosyn

Värdegrund baserad i en humanistisk människosyn innebär att alla människor har lika värde och att varje individ anses vara en unik person med individuella behov [2-5]. Omvårdnadens värden är kopplade till grunden för människans existens som berör respekt för människors sårbarhet, värdighet och integritet vilket kan bidra till ett lindrat lidande. Värdegrunden förmedlas medvetet och omedvetet i kommunikation och handling vid varje patientmöte i den dagliga verksamheten.

Värdegrunden handlar bland annat om hur du som arbetar inom vård- och omsorg kommunicerar respektfullt och möjliggör patientens delaktighet och självbestämmande, samt tar hänsyn till patientens integritet [2,3]. Att kommunicera respektfullt är ditt ansvar och du har även ett ansvar att reflektera över din värdegrund och hur den uttrycks. En verksamhets värdegrund behöver möjliggöras i beslut av politiker, men i det enskilda mötet är det du som personal inom vård och omsorg som avgör på vilket sätt en lämplig värdegrund genomsyrar din kommunikation, bemötande och förhållningssätt [6]. För att kunna erbjuda värdig omvårdnad behöver patienten och dennes närstående bemötas med respektfull kommunikation. Vårdgivare har ett större ansvar för detta än patienten. Patientens och även närståendes delaktighet och självbestämmande i vårdprocesser samt hänsyn till patientens integritet, är alla viktiga grundpelare i ett vårdsammanhang som bygger på personcentrerad vård med en humanistisk värdegrund.

Skyddad identitet

Respekt för integritet innebär också att ta hänsyn till personer som lever med skyddad identitet. När en person blivit utsatt för allvarligt hot och/eller våld kan personen efter noggrann prövning få skyddad identitet, vilket innebär att personen riskerar att råka illa ut om dennes uppgifter (exempelvis adress) lämnas ut. Det är därför viktigt att du som arbetar inom vård och omsorg med allvar beaktar detta. Personliga uppgifter får då inte lämnas ut.[6]

Mer om bemötande i Vårdhandboken

Bemötande i vård och omsorg, transkulturellt perspektiv

Läs mer om olika uppfattningar om hälsa och sjukdom. Här finns också information om hälsorelaterat beteende, kommunikation med tolk och praktiska råd.

Bemötande i vård och omsorg, värdegrund

Här kan du läsa mer om gemensamt förhållningssätt och värdegrund inom vårdverksamhet och bland annat om vad personcentrerad vård innebär.

Bemötande i vård och omsorg, genusperspektiv

Det finns medicinskt omotiverade skillnader i den vård och behandling kvinnor och män får vid olika sjukdomstillstånd. Läs mer om kön och hälsa.

Bemötande i vård och omsorg, HBTQI-perspektiv

Läs om hur bristen på kunskap om olika samlevnadsformer kan påverka vårdkvaliteten. Här finns information om olika begrepp och praktiska råd.

Till toppen av sidan